Eén van de grootste gemiste kansen binnen organisaties is om niet optimaal gebruik te maken van alle kennis en ideeën die bij de medewerkers aanwezig is.

Een open deur natuurlijk. Maar echt, is dat goed geregeld bij jullie? Weet je zeker dat dat ene goede idee – ontstaan achter een bureau, aan de machine of op de fiets naar huis – een plek krijgt in jullie bedrijfsprocessen? Welnee.

Want:

  • De beste ideeën lijken in eerste instantie raar, onwerkbaar of irrelevant en er wordt schouderophalend aan voorbij gegaan.
  • Niet alle medewerkers durven hun ideeën meteen naar voren te brengen, juist de ideeën die ‘raar’ zijn.
  • Sommige goede ideeën zijn juist weer zo simpel dat ze een beetje suf lijken. Wie durft zo’n idee op tafel te gooien?
  • Er kunnen hele goede ideeën langskomen als grap of wild idee tijdens een vrolijke lunch of een avondje bowlen; het is maar de vraag of ze dan op waarde geschat worden en in een rustiger setting nog eens naar voren gehaald.
  • Een goed idee komt vaak op een ongelegen moment. Onderweg, tijdens het koken of het sporten. Vaak zijn ze al vervlogen voordat ze met anderen zijn gedeeld.

Herkenbaar? Stel dat je op deze manier elke maand één goed idee mist, bijvoorbeeld voor een nieuw product, een aansprekende campagne of een grote kostenbesparing. Dan kun je met een beetje rekenwerk een getal hangen aan wat dat je kost. Zonde!

De oplossing is natuurlijk niet dat je geen goede ideeën meer mag krijgen onder de douche. Maar je kunt wel een cultuur bevorderen waarin wordt gestimuleerd dat een idee ook daadwerkelijk naar voren brengen wordt gebracht – zodat het frisgewassen idee alsnog op kantoor terecht komt.

Een paar aandachtspunten:

Een ‘idee’ hoeft niet altijd een kant-en-klare oplossing te betekenen. Het kan ook gaan over een knelpunt. “Toch wel gek dat we altijd… Als we nou ‘s ….”. Alleen al zo’n constatering kan van alles in beweging zetten.

Maak gebruik van nieuwe medewerkers! Met hun frisse blik valt hen van alles op die andere medewerkers allang normaal vinden. Zorg dat ze in ieder geval in hun eerste maand vrijuit hun verbazing en ideeën kwijt kunnen – vraag daar ook naar.

Dat is trouwens het belangrijkste wat je kunt doen. Wacht niet tot mensen naar je toe komen, maar ga informatie actief halen. Dat kan op allerlei creatieve manieren, met een challenge, een prijsvraag of met een budget voor de uitvoering van het beste idee.

Maar vergeet vooral niet om te praten.  Van schoonmaker tot receptionist, van klantenservice tot accountmanager, hoe lossen ze hun dagelijkse uitdagingen op en kan de organisatie daar haar voordeel mee doen?

Maak ideeën genereren en bespreken geregeld onderdeel van teamvergaderingen. Zet mensen in groepjes aan het werk rondom een thema (zoals ‘nieuwe leads genereren’) of een knelpunt (we besteden zoveel tijd aan vergaderen). Allicht komen er goede ideeën over het onderwerp, maar het bevordert ook de cultuur om samen na te denken over alternatieven.

Nog beter: doe dit in groepjes die teams en hiërarchie doorkruisen.

Benoem goede ideeën in het openbaar en beloon ze.

En de good old ideeënbox? Die kan natuurlijk altijd.

Ben zo benieuwd hoe jullie ideeën genereren en op wat jullie er mee doen? Is  het meestal een lucky shot of bestaat er binnen je organisatie een proces om de schat van informatie te gebruiken die elke dag in de organisatie rondwandelt?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *