De kracht van een gedeelde missie en visie
Wie je bent als organisatie bestaat kort gezegd uit drie aspecten: wat je doet, waarom je dat doet en voor wie je dat doet.
Maar hoe vind je nou echt wat je wilt bijdragen? Waarom je doet wat je doet? Als je je daar een beetje in verdiept, komen er al snel allerlei buzz-woorden langs: purpose, missie, de bedoeling, shared value, engagement. Pff…
Misschien word je er cynisch van. Al die mooie woorden. Wat koop je er uiteindelijk voor?
Eerlijk? Je koopt er niks voor, zolang je het niet echt meent.
Maar als je het wél meent… en het lukt je de andere medewerkers eraan te verbinden? Wow, dan gebeurt er wat.
Intern geeft het richting en motivatie. Medewerkers weten waar ze naar toe werken én waarom. Ze voelen zich gemotiveerd en energiek en dat merk je.
Extern creëert het duidelijkheid en betrokkenheid. Je klanten begrijpen wat je doet en waarom. Als ze zich daarin herkennen, gaan ze zich aan je verbinden. Hoe waardevol is dat!
Dit is natuurlijk meer dan alleen het opleveren van een document. Het is een complex, maar wel mooi proces om de missie en visie te (her)formuleren op zo’n manier dat medewerkers en klanten het herkennen en zich eraan verbinden.
Heb je een missie en visie waar je blij mee bent, maar is het geen levend document binnen je organisatie?
Als ervaren communicatieadviseur kan ik je ook daarbij helpen.
Sterk van binnen, mooi van buiten
Het is complex, maar noodzakelijk en zó de moeite waard om je medewerkers te verbinden aan je doelstellingen.
Dit levert het op:
- medewerkers geven consistente informatie aan externe contacten, wat een duidelijke, eenduidige en positieve reputatie oplevert.
- in besluitvorming en strategische afwegingen kun je daarop terugvallen, in plaats van dat er alleen meningen of voorkeuren tegenover elkaar worden gezet.
- moeilijke en pijnlijke keuzes kunnen goed worden uitgelegd als ze aansluiten bij deze missie en visie, en zullen eerder begrepen en geaccepteerd worden, zelfs door mensen die het er niet mee eens zijn.
- mensen die zich thuis voelen bij deze missie en visie zullen zich graag als medewerker of klant aan de organisatie verbinden – je zult vacatures makkelijker vullen met geschikte kandidaten en klanten blijven graag bij je terugkomen.
Medewerkers weten waar ze naar toe werken én waarom. Klanten begrijpen wat je doet en voelen zich verbonden.
Tekstschrijver
Herken je dat? Je kunt uren praten over je doelen, projecten en drijfveren. Je weet precies wat je doet en waarom. Maar je krijgt het met geen mogelijkheid op papier.
Projectmanagement publicaties
Wat een lekker gevoel als je dat jaarverslag, magazine of die jubileumuitgave eenmaal in handen hebt. Maar wat een tijd- en energievreters zijn het voordat het zover is.